Kisaraportti: Hauhon jokamiestriathlon 2016

Ennakkotunnelmat

Perinteinen Hauhon jokamiestriathlon järjestettiin tänä vuonna jo 14:ttä kertaa. Kahtena edellisenä kesänä olen ollut paikalla katsojana ja kannustajana. Tällä kertaa kroppani oli palautunut sen verran hyvin kesän aiemmista koitoksista, että ilokseni pääsin itsekin starttaamaan mukaan kilpailuun.

Hauhon jokamiestriathlon on nimensä mukaisesti ennen kaikkea leppoisa kylätapahtuma, johon aivan aloittelijoidenkin on helppo osallistua. Kisamatkat ovat maltilliset: 200 m uintia, 10 km pyöräilyä ja 3 km juoksua. Eli aivan olemattomallakin triathlonkokemuksella voi lähteä mukaan nautiskelemaan monipuolisesta liikunnasta lämpimänä kesäiltana.

Minulle ja muille kaltaisilleni kilpakuntoilijoille näin lyhyet matkat eivät kuitenkaan tarkoita varsinaista nautiskelua, vaan reilun puolen tunnin raastamista sykkeen paukuttaessa maksimikestävyysalueella. Eli käytännössä mennään niin kovaa kuin vain suinkin jaksaa painaa maitohappojen polttaessa lihaksistossa. Nautinnon tunne toki seuraa heti muutama minuutti maaliintulon jälkeen.

Meitä erilaisin tavoittein kisaan startanneita triatleetteja löytyi lähtöviivalta kaiken kaikkiaan 222 kappaletta. Miehiä oli 129 ja naisia 93. Itse osallistuin 32:n urheilijan joukossa miesten yleiseen kilpasarjaan.

IMG_1717
Rauhallista tallustelua järven rantaan (kuva: Marjo-Riitta Le Maut)

Uinti (200 m) + vaihto

Vedestä katsoessani uintireitti näytti vielä mittaansakin lyhyemmältä. Matkaan lähdettäisiin venelaiturin vasemmalta puolelta, sitten kierrettäisiin laituri ja rantauduttaisiin edelleen samaisen venelaiturin oikealta puolelta.

Lähtölinja oli vedessä ja aika leveä. Sen vuoksi lähes kaikki ensimmäisessä lähtöryhmässä startanneet mahtuivat suunnilleen kahteen-kolmeen peräkkäiseen riviin.

Starttimerkki kajahti ja koko leveä rintama uimareita alkoi tähtäämään nenän päätään venelaiturin päässä olevaa poijua kohti. Ja kuten arvata saattaa, niin muutaman kymmenen metrin matkalla ei paljoa eroja vielä ehdi tulemaan, joten aikamoiseen pesukoneeseen siinä jouduttiin itse kukin, kun porukka sulloutui pieneen kasaan.

Oma uintirytmini hajosi ihan täysin ja homma meni räpeltämiseksi. Kädet pyörivät vinhasti, jalat polkivat vettä, syke oli ihan pilvissä, eikä happi tuntunut riittävä sitten millään – mutta kaikesta tästä huolimatta (tai juuri tämän takia) vauhti oli tosi hidasta.

Laiturin pään kiertämisen jälkeen tilaa löytyi vähän enemmän. Happivaje kropassa oli kuitenkin melkoinen, enkä saanut normaalilla hengitysrytmillä sitä millään täytettyä. Se tuntui erikoisesti etenkin reisissä, jotka olivat ihan puhki jo ennen kuin 100 metriä oli täyttynyt.

Tuli vahvasti mieleen oma uimaan opettelemiseni vajaa kolme vuotta sitten, kun pystyin kroolaamaan vain 25 metriä putkeen, minkä jälkeen piti pysähtyä altaan päähän hengittämään syvään.

Nyt ei tarvinnut onneksi pysähtyä, mutta vauhtia oli pakko himmata. Muuten olisi alkanut silmissä tummenemaan. Onneksi matka oli lyhyt ja ranta lähestyi nopeasti.

Aivan uinnin lopussa tuhlasin vielä aikaa siihen, että aloin turhaan hapuilemaan pohjaa jaloillani, jotka eivät sinne asti kuitenkaan vielä yltäneet. Mielessäni oli aiemmilta vuosilta tuttu lopun kahluuosuus, joka olisi helpottanut mukavasti hengittämistä ja hapen saamista elimistööni. Täksi kesäksi Hauhon rantaa oli kuitenkin syvennetty huomattavasti, joten nyt sai kroolata lähes kuivalle maalle asti. No, ensi vuonna tiedän sitten tämänkin.

IMG_1726
Lyhyt, mutta raskas uinti takana (kuva: Marjo-Riitta Le Maut)

Olin pukenut näin lyhyttäkin uintia varten märkäpuvun päälleni, sillä en halunnut vilustuttaa itseäni rantavedessä starttia odotellessa. Sen vuoksi ensimmäiseen vaihtoon tuhlautui noin puolisen minuuttia ylimääräistä aikaa.

Uintiin kulunut aika: 3:54 (virallinen aika 4:44 sisältää myös nousun rannasta vaihtoalueelle)

Sijoitus uinnissa sarjassani: 16. (32 kilpailijaa)

Sijoitus uinnissa (kaikki miehet): 22. (129 kilpailijaa)

Sijoitus vaihdon jälkeen sarjassani: 19. (32 kilpailijaa)

Sijoitus vaihdon jälkeen (kaikki miehet): 29. (129 kilpailijaa)

Kommentit: Uinti meni ihan veden roiskutteluksi. Minulla ei ole aiempaa kokemusta näin lyhyistä ja kovavauhtisista kisauinneista – ja sen kyllä huomasi. Parempi tulos olisi varmasti tullut, jos en olisi edes yrittänyt mennä kovaa, vaan olisin uinut normaalilla pidempien matkojen tahdillani. Hitaassa uinti-pyöräily-vaihdossa putosin vielä muutaman sijan.

Pyöräily (10 km) + vaihto

Pyöräily tehtäisiin yhtenä lenkkinä samaa tietä edes takaisin kauniissa maalaismaisemissa. Tuuli oli aika navakka ja nousuvoittoisella menomatkalla ikävästi sivuvastainen.

Kisassa ei ollut peesikieltoa, joten paras vaihtoehto olisi ollut päästä ajamaan isompaan porukkaan jatkuvasti vaihtuvilla vetovuoroilla. Minulle ei tällaista tilannetta tällä kertaa syntynyt, vaan pyöräilyosuuden käsikirjoitus oli oikeastaan aika samanlainen kuin Vanajanlinnan Finntriathlonissa kesäkuun alussa.

Eli ensinnäkin tuhlasin vaihtoon ylimääräiset 30 sekuntia, minkä vuoksi missasin hyvän pyöräilyporukan. Sitten tuuttasin vastatuuleen jalat hapoille ensimmäisten kilometrien aikana. Nyt sain onneksi enemmän vetoapua yhdeltä kilpakumppanilta, mutta mielellään sitä olisi ottanut samaan porukkaan ainakin yhden kaverin lisää.

Sykkeen sain pidettyä hyvin korkealla MK-alueella, mutta jalat eivät lähteneet toimimaan kunnolla koko lyhyen pyöräilyn aikana. Oletin silti, että pyöräily olisi ollut tuttuun tapaan vahvin osa-alueeni. Olikin aikamoinen yllätys kun kisan jälkeen tuloksista selvisi, että pyöräily oli ollut suhteessa kaikkein huonoin! Ja uinti vieläpä paras! Käsittämätöntä!

08030511
Pyöräilyosuudella (kuva: järjestäjän kuvagalleria)

Hyvän peesiporukan puuttumisella oli toki vaikutuksensa, mutta ei pyöräilyn epäonnistumista voi sen piikkiin laittaa. Ensimmäinen syy oli siinä, etten keventänyt kisaa varten ollenkaan – tämä siis ihan tarkoituksella. Toinen syy siinä, että uinnin räpiköimisen jälkeen kropassa oli niin paha happivaje, ettei reisilihaksille riittänyt tarpeeksi happea. Ja kolmas syy siinä, että kun suoritus on näin lyhyt ja kovavauhtinen, niin se vaatisi hyvän lämmittelyn etukäteen. Nyt se jäi tekemättä.

IMG_1749
Vaihtoon kaartamassa (kuva: Marjo-Riitta Le Maut)

Pyöräilyyn kulunut aika: 17:15 (20. sarjassani, 29. kaikista miehistä)

Sijoitus pyöräilyn ja vaihdon jälkeen sarjassani: 19. (32 kilpailijaa)

Sijoitus pyöräilyn ja vaihdon jälkeen (kaikki miehet): 25. (129 kilpailijaa)

Kommentit: Painoin hapettomilla ja väsyneillä jaloilla niin kovaa kuin pääsin. Ei kulkenut normaaliin tapaan, mutta tulipahan ainakin aukaistua keuhkoja kovalla maksimikestävyysvedolla.

Juoksu (3 km)

Juoksu lähti kulkemaan alusta lähtien taas ihan hyvin. Olen tehnyt kesällä paljon pyöräily-juoksu-yhdistelmäharjoituksia. Se on selkeästi auttanut juoksuun lähdön kanssa, joka ei ole enää niin tuskaista mitä vielä viime kesänä.

Tiesin juoksureitistä sen verran, että menomatka olisi nousuvoittoista ja paluumatka laskuvoittoista. Mutta kesken juoksun vastaan tulikin vielä ylläri-pylläri…

Ensimmäinen loivasti noussut kilometri rullasi ihan OK vauhtia. Mutta toisella kilometrillä metsän siimeksessä eteen pöllähtikin meiningin lähes kävelyvauhdiksi hyydyttänyt superjyrkkä vastamäki! Ja perään vielä toinen samanlainen!!

Mistä helv****** nämä tulivat?!

Miksei kukaan kertonut etukäteen?!

Jyrkät juoksunousut ovat myrkkyä minulle, jonka kroppa ei ole se kaikkein gasellimaisin. Kakkoskilsa olikin mäkien vuoksi hidas ja tuskainen. Kirosin jo mielessäni, etten kyllä enää ikinä eksyisi Hauholle kilpailemaan. (Se ajatus tosin muuttui heti maalissa. Aion vain treenata järkevämmin ja päihittää nämäkin hiton mäet!)

Viimeinen loivasti laskenut kilometri olikin sitten koko triathlonkisan parasta menoa. Taisi pidemmille matkoille viritetty kroppani alkaa vasta siinä vaiheessa hoksaamaan, että täällähän on kilpailu menossa.

Viimeisten satojen metrien juoksuraastoa en kokenut tällä kertaa ollenkaan. Toki meno tuntui hurjalle, kun syke hakkasi 6-8 pykälää anaerobisen kynnyksen yläpuolella. Mutta jaloissa tuntui hyvälle ja maali tulla tupsahti vastaan yllättävänkin nopeasti.

IMG_1758
Loppusuoralla (kuva: Marjo-Riitta Le Maut)

Juoksuun kulunut aika: 11:58 (19. sarjassani, 32. kaikista miehistä)

Kisan kokonaisaika maalissa: 36:55

Kokonaissijoitus maalissa sarjassani: 18. (32 kilpailijaa)

Kokonaissijoitus maalissa (kaikki miehet): 26. (129 kilpailijaa)

Kommentit: Jyrkät ylämäet eivät kulkeneet ollenkaan. Loivasti laskenut viimeinen kilometri oli hyvää menoa. Se on mukava asia Turkua ajatellen.

Tuloksellisesti kisa meni alakanttiin. Tosin kun tällaisia vauhteja ei ole treenannut, niin eihän muuta voi odottaakaan. Treenivaikutus on toivottavasti kuitenkin hyvä, sillä sain tehtyä elämänin toistaiseksi kovimman maksimikestävyyssuorituksen.

Yhteenveto

Olipas erikoinen kisa! Maksimikestävyystreenit ovat jääneet tosi vähälle ja sen kyllä huomasi. Kroppa meni aikamoiseen shokkiin, kun piti työskennellä selvästi anaerobisen kynnyksen yläpuolella koko kisan ajan.

Uinnissa tullut happivaje vaikutti pyöräilyyn, eikä reisille riittänyt kunnolla happea. Juoksusta tuli entistä vahvemmin selväksi se tosiasia, että ylämäet ovat minulle suhteessa hitaampia kuin kevyempirakenteisille kilpakumppaneille. Sen sijaan tasaiset ja alamäet rullaavat taas paremmin. Täytyy ottaa tämä huomioon ensi vuoden tärkeimpiä kisoja suunniteltaessa.

Ensi vuonna palaan varmasti Hauholle, mutta huomattavasti valmiimpana tämän kaltaiseen kisailuun! Muistilistaan jäivät ainakin seuraavat asiat:

– Enemmän maksimikestävyystreenejä

– Juoksutreenejä tosi jyrkissä ylämäissä

– Kunnon lämmittely pyörällä ennen kisaa

– Uinti ilman märkäpukua

Loppuun pitää vielä mainita, että Hauhon jokamiestriathlon on aivan mainio kesätapahtuma! Ja jos lukijoiden joukossa on etenkin Pirkanmaan/Hämeen alueella asuvia ihmisiä, joita kiehtoisi kokeilla triathlonia, niin kannattaa ehdottomasti lähteä ensi vuonna Hauholle kisailemaan. Minulta voi kysyä neuvoja!

Olli Porola
Twitter: @oporola
Facebook: www.facebook.com/olliporola.fi
Instagram: oporola

Olli Porola

Olli Porola

Coach, Entrepreneur at Optima Coaching
Olen liikunta- ja hyvinvointialan yrittäjä, triathlonvalmentaja, fysiikkavalmentaja ja Personal Trainer. Tutustu tarjontaamme www.optimacoaching.fi tai ota yhteyttä olli.porola@optimacoaching.fi
Olli Porola

Latest posts by Olli Porola (see all)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.