Kisaraportti: Teisko Triathlon 2016

Ennakkotunnelmat

Viime lauantaina kilpailtiin Näsijärven rannalla Maisansalossa jo pienimuotoiseksi perinteeksi muodostunut Teisko Triathlon. Kisan erikoisuus on, että siihen pystyy osallistumaan vain kutsuttuna. Tällä kertaa mukana oli n. 130 kilpailijaa, joka oli n. 50 enemmän kuin vuoden 2015 Teisko Triathlonissa. Kisareitit olivat pysyneet täysin samoina, eli 800 m uintia, 25 km pyöräilyä ja 7 km juoksua.

Jännitin kisaa ennakkoon yllättävän paljon. Mietin kovasti miten Vanajanlinnan sprinttikisan pilannut jalka toimisi tällä kertaa. Olisiko alkukesän futispelissä revähtänyt reisi jo kunnossa? Jalka oli kipuillut harjoituksissa vaihtelevasti koko ajan Vanajanlinnan jälkeenkin. Onneksi kisaviikon lopulla ahkeran lihashuollon jälkeen jalka alkoi tuntumaan vihdoinkin paremmalta.

Kokeilussa oli myös paljon uutta varustusta ensimmäistä kertaa kisakäytössä: uusi märkäpuku, uudet geelit, uudet pullotelineet pyörään, uudet juoksukengät ja uusi kypärä. Lisäksi päätin vihdoinkin jättää sukat kokonaan pois kisavarustuksesta. Kaikki tämä vaati normaalia enemmän keskittymistä.

Tuttuun tapaan kisajännitys alkoi helpottamaan siinä vaiheessa kun saavuin kisa-alueelle. Triathlon-tuttuja on ehtinyt jo näiden parin vuoden aikana kertymään jonkin verran. Heidän kanssaan rupatellessa ja kisan valmistautumisrutiineja suorittaessa aika kului nopeasti. Pian olikin jo aika kiskaista musta kumipuku niskaan ja tallustella alas järven rantaan.

Hyppäsin vilpoiselta tuntuneeseen veteen (kuulemma 17 astetta) n. 15 minuuttia ennen starttia. Tein tuttuun tapaan pienen lämmittelyuinnin. Uusi märkäpuku tuntui aivan erinomaiselta! Ei minkäänlaista ongelmaa olkapäiden liikkuvuuden kanssa. Ihan kuin uisi ilman pukua.

Minun yksi kisarutiini ennen starttia on kellua hetki selällään korvat veden alla, jolloin normaali äänimaailma katoaa ja näkökentässäkin on ainoastaan taivasta. Tällä kertaa pilvien ja lokkien lisäksi taivaalla näkyi kaksi kauniisti kaartelevaa tervapääskyä. Varsinaisia lentotaitureita.

Saan ennen triathlon-starttia itseni erikoiseen tilaan, jossa olen yhtä aikaa rauhallinen ja täynnä kisaintoa. Kaikki ulkopuoliset asiat unohtuvat ja pystyn elämään täysin siinä ajanhetkessä. Tiedän, ettei vähään aikaan tarvitse ajatella mitään muuta kuin omaa suoritusta. Se on todella rentouttavaa.

Vaikka tiedossa on fyysistä rääkkiä, niin pääni sisällä pystyn pääsemään tosi rauhoittavaan ja onnelliseen olotilaan. Ne ovat sellaisia tunteita, joita en pysty saamaan mistään muusta kuin urheilusta. Ja se on yksi niistä monista syistä, miksi urheilu on niin tärkeä osa elämääni.

Mutta sitten itse kisasuoritukseen…

Uinti 800 m

uinti1
Uintireitti (kuva: Teisko Triathlon)

Uinnin lähtö tapahtui vedessä kelluen. Lähtölinja oli hyvin leveä verrattuna osallistujamäärään, joten kaikki mahtuivat hyvin etsimään omat paikkansa.

1-IMG_5483
Uinnin lähdön odottelua (kuva: Timo Puuska)

Lähtömerkki töräytettiin klo 14:00. Järvessä oli tämänkin jälkeen hyvin tilaa, eikä pahempaa lähtöruuhkaa syntynyt.

Uuden puvun ansiosta olkapäät saivat pyöriä ihan niin vapaasta kuin vain halusivat. Tosin 15 minuutin odottelu kylmässä vedessä oli alkanut hieman kangistuttamaan miestä, joten muutama veto meni siihen, että sain lämmön uudestaan päälle. Uudessa puvussa on vain alle 1 mm:n neopreenikerros olkapäissä ja käsivarsissa, eli puku on tarkoitettu uimiseen eikä kylmässä vedessä kellumiseen. Se tuli nyt ainakin selväksi.

Suunta pysyi alusta lähtien tosi hyvin. Vähän liiankin hyvin, sillä törmäsin taas yhteen kääntöpoijuun. Otin kaukaa suunnan, enkä tähystänyt tarpeeksi usein ja yht’äkkiä läiskähdin päin oranssia ilmatäytteistä muovikolmiota. Siinä samalla jouduin hetken painimaan poijusta järven pohjaan lähteneen köyden kanssa, kun vasen käsi yritti ohittaa köyden väkisin eri puolelta kuin muu vartaloni.

Tähän ensimmäisellä poijulla käytyyn episodiin tuhlautui ehkä n. 10-15 sekuntia ylimääräistä aikaa, joten ei siinä mitään sen vakavampaa. Täytyy vaan jatkossa yrittää kiertää poijut edes hieman kauempaa.

Sain pidettyä uinnin koko ajan sopivan raskaana. Onnistuin mielestäni uimaan hyvin lähelle sitä maksimia, mitä 800 metrin uintiosuus triathlonissa tällä hetkellä kulkee. Ihan täysiä ei tietenkään voi vetää, ettei kroppa ole hapoilla vaihtoon mennessä.

Ajanotollisten ongelmien takia tarkkaa uintiaikaa ei ole tiedossa, mutta oma kello näytti 14:36, mikä on lähes täsmälleen sama kuin viime vuonna. Ensimmäisen virallisen väliajan sain vasta ensimmäisen vaihdon jälkeen. Tarkka sijoitus uinnin jälkeen ei myöskään ole tiedossa.

Uinti: 14:36 (viime vuonna n. 14:30)

Uinti + ensimmäinen vaihto: 16:47 (viime vuonna 17:38)

Sijoitus miesten sarjassa uinnin ja 1. vaihdon jälkeen: n. 23.-25. (91 kilpailijaa)

Kommentit: Uintivauhtia ei tullut viime vuoteen verrattuna lisää. Se oli toki odotettavaa, koska uintimäärät ovat eri syistä johtuen jääneet tänä vuonna suunniteltua vähäisemmiksi. Toisaalta, on mukavaa, että vauhti on huomattavasti pienemmillä treenimäärillä edelleen samalla tasolla kuin viime vuonna.

Vaihto uinnista pyöräilyyn sujui nyt huomattavasti aiempaa nopeammin. Uusi märkkäri on nopea riisua ja sukkien pois jättäminen säästi paljon pukemisaikaa.

Pyöräily 25 km

pyoraily1
Pyöräilyreitti (kuva: Teisko Triathlon)

Kun uinti on heikoin laji ja pyöräily vahvin, niin etenkin pyöräilyosuuden alku on jatkuvaa selkien metsästystä. Sama homma tälläkin kertaa, eli ei muuta kuin jalat töihin ja sijoitusta nostamaan.

Syke oli ihan pilvissä. Tuntuu, että tänä vuonna saan poljettua korkeammilla sykkeillä kuin viime vuonna. Eli ilmeisesti jalkoihin on tullut lisää paukkuja. Aiemmin jaloista loppui mehut ennen kuin sykkeet sai pyöräilyssä kunnolla ylös.

Kääntöpaikalle asti tahti oli hyvää ja tasaista. Aina mutkan takaa seuraava selkä tähtäimeen ja hetken päästä ohitus. Sijoitus nousi nopeasti noin 6-8 pykälää.

Kääntöpaikan jälkeen jaloissa alkoi kuitenkin painamaan. Olin vetänyt alun innostuksissani liian kovaa ja päästänyt tehot liian usein kynnyksen pimeälle puolelle. Maitohappoa oli kertynyt lihaksiin. Oli pakko hieman hellittää tahtia, sillä pyöräilyn jälkeen pitäisi jaksaa vielä juosta 7 kilometriä.

Kääntöpaikalla vielä n. 20 metrin päässä näkynyt seuraava selkä alkoi pikkuhiljaa katoamaan kauemmaksi. Voi perhana! Olisin nyt edes päässyt 10 metrin sallitun peesivälin päähän. Siinä olisi ollut kuitenkin selvästi helpompi ajella ja palautua alun vedosta.

Kävin pikaisen keskustelun itseni kanssa: ”Pitäisikö vetäistä kunnon spurtti jalat hapoilla ja ajaa edellä ajava kiinni?” ”En uskalla. Juoksu kärsisi. Nyt rauhassa vaan, eikä saa päästää enää jalkoja pahasti hapoille.”

Sitten yhdessä ylämäessä edellä oleva räpelsi sen verran juomapullon kanssa, että sain kaverin kiinni. Jättäydyin n. 10 metrin päähän polkemaan.

Jalat palautuivat nopeasti ja sykkeet tippuivat selvästi. Alkoi taas tekemään mieli ohittaa ja antaa palaa. Maltoin kuitenkin edelleen mieleni ja päätin säästellä jalkoja juoksua varten. Viimeiset kilometrit suhahtivat nopeasti ja pian kaarroinkin jo vaihtoalueelle.

Pyöräily: 41:52 (viime vuonna 42:14) (pyöräilyaika oli nyt kisan 9:ksi nopein)

Sijoitus pyöräilyn jälkeen: 17. (91 kilpailijaa)

Kommentit: Pöyräosuuden aika parani hieman viime vuoteen verrattuna, vaikka vauhdinjako onnistui nyt aika huonosti. Ajoin alun liian kovaa ja vauhti hiipui selvästi loppua kohden. Olin kuitenkin kisan kymmenen nopeimman pyöräilijän joukossa. Siihen olen tosi tyytyväinen.

Juoksu 7 km (3 x 2,3 km)

juoksu1
Juoksureitin yksi kierros (kuva: Teisko Triathlon)

Tein viime viikolla hyvän pyöräily-juoksu-yhdistelmätreenin, jossa joku naksahti kohdilleen oikeanlaisen askelluksen löytymisessä heti pyöräilyn jälkeen. Nopea kadenssi, kevyt ja joustava askel, jalka vartalon alle. Näitä asioita mietin mielessäni startatessani juoksuosuudelle.

Ja NAKS! Taas se onnistui! Askellus tuntui tosi hyvältä heti alusta lähtien. Eikä takareidessäkään tuntunut minkäänlaista kipua. Mahtava juttu! Tänään voisi pitkästä aikaa antaa mennä vaan ja juosta omaa kovaa.

Ensimmäinen ja toinen kilometri olivat kaikkein nopeimmat. Sen jälkeen askel alkoi vähän painamaan. Vauhti laski hieman, mutta pysyi sen jälkeen hyvin tasaisena.

Reitillä juostiin jonkin matkaa kapeaa polkua vastakkain toiseen suuntaan juoksevien kilpakumppaneiden kanssa. Siinä oli hyvä antaa tsemppejä puolin ja toisin. Viimeiset kannustukset sain juuri ennen maalisuoraa edeltävää mäkeä ja sen voimalla spurttasin mäessä yhdestä kaverista ohi ja nostin pykälällä sijoitustani. Siinä oli hieno huomata, että nyppylät nousivat vielä väsyneenäkin huomattavasti kevyemmin kuin vuosi sitten. Eli mäkijuoksutreenit ovat tehneet tehtävänsä. Pidetään ne edelleen ohjelmassa mukana.

Maaliin tulon jälkeen en tiennyt loppuaikaani, koska olin sählännyt oman kelloni pauselle ensimmäisen vaihdon ajaksi. Järjestäjän pienten ajanotollisten ongelmien takia loppuaikaa ja mahdollista puolentoista tunnin alitusta piti jännätä aina pitkälle sunnuntaihin asti kun viralliset tulokset tulivat vihdoinkin Teisko Triathlonin nettisivuille. Tulokset löytyvät täältä: www.teiskotriathlon.com/tt2016_tulokset.htm.

Juoksu: 30:08 (viime vuonna 31:42) (juoksuaika oli nyt kisan 18:ksi nopein)

Kokonaisaika: 1:29:40 (viime vuonna: 1:32:20)

Sijoitus miesten sarjassa: 17. (91 kilpailijaa)

Kommentit: Aivan loistava juoksu omaan tasooni nähden! Vaikka alla oli kova pyöräily, niin silti yli puolitoista minuuttia parannusta viime vuoteen! Myös kilpailun kokonaisajassa tuli selkeä parannus. Hienosti meni!

Yhteenveto

Kiteytettynä voisi sanoa, että uinti oli ihan OK suhteutettuna vähäisiin uintikilometreihin tänä vuonna. Pyöräily oli ehkä jopa yllättävän vahvaa, vaikka vauhdinjako olisi voinut olla tasaisempi. Juoksu oli iso positiivinen yllätys. Ja etenkin pyöräily+juoksu -kokonaisuus oli tosi hyvä. Sain tehtyä vahvan pyöräilyn päälle vielä hyvän juoksun.

Kuukausi sitten Vanajanlinnan kisassa jäin useamman minuutin viime vuoden ajasta. Nyt sain parannettua vuoden takaista Teiskon aikaa lähes kolme minuuttia. Tämä antaa paljon itseluottamusta siitä, että täksi vuodeksi muuttunut treenirytmitys toimii ja olen edelleen vahvassa nousukunnossa. Se on optimaalinen tilanne, kun kesän tärkeimmät koitokset ovat vielä edessä päin.

Tapahtumana Teisko Triathlon oli jälleen erittäin hienosti hoidettu. Kisajärjestelyt toimivat kaikin puolin erinomaisesti, vaikka Teisko Triathlonin puuhakaksikko Matti Alarotu ja Riku Pitkänen olivat jälleen itsekin kisaamassa. Ravintola Maisan kisaruokailulle pitää antaa erityismaininta. Oli taas aivan mahtavat sapuskat tarjolla kilpailun jälkeen. No sen verran pitää sanoa, että järjestäjän sivuilla on kovin vähän valokuvia kisasta. En löytänyt yhtään kisakuvaa itsestäni, joten laitetaan tähän kuvituskuvana minut kirjoittamassa tätä kyseistä blogitekstiä 🙂

6tag_110716-125842

Omalta osaltani kisat jatkuvat heti lauantaina Joroisten Finntriathlonin puolimatkalla. Siellä tavoitteena on tehdä ehjä kisasuoritus ja parantaa viime vuoden aikaani, joka oli 5:10. Yritän kuitenkin pitää maltin menossa mukana, sillä minulle kauden pääkisa on Challenge Turku puolimatka elokuussa.

Hyvää triathlon-kesän jatkoa kaikille!

Olli Porola
Twitter: @oporola
Facebook: www.facebook.com/olliporola.fi

Olli Porola

Olli Porola

Coach, Entrepreneur at Optima Coaching
Olen liikunta- ja hyvinvointialan yrittäjä, triathlonvalmentaja, fysiikkavalmentaja ja Personal Trainer. Tutustu tarjontaamme www.optimacoaching.fi tai ota yhteyttä olli.porola@optimacoaching.fi
Olli Porola

Latest posts by Olli Porola (see all)

2 vastausta artikkeliin ”Kisaraportti: Teisko Triathlon 2016”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.