Kisaraportti: Finntriathlon Vanajanlinna 2016

Alustus

Tänä vuonna jätin väliin Ideapark-juoksun ja muutkin kevään juoksutapahtumat, joten kisakauden avaus tapahtui vasta kesäkuun puolella Vanajanlinnan Finntriathlonissa. Tämä ihan tarkoituksella, sillä minulla on kokeilussa aiempaan verrattuna hyvinkin erilainen harjoituskauden rytmitys.

Jälkikäteen olen pystynyt viisastelemaan, että viime vuonna olin talven ja kevään kovan treenijakson jäljiltä Vanajanlinnassa ehkäpä koko vuoden parhaassa kisakunnossa. Mutta sen jälkeen alkoikin alamäki ja lopulta kroppa ei enää kestänyt kunnolla menossa mukana.

Tänä vuonna olen nostanut treenimääriä ja -tehoja huomattavasti maltillisemmin. Uskon vahvasti, että kovin suorituskyky on vielä edessä päin. Ainakin treenitulosten perusteella kunto nousee koko ajan hyvällä kulmakertoimella. Ja palautumismittareiden perusteella treenien tehoja on edelleen varaa nostaa.

Näistä lähtökohdista oli hankala asettaa tulostavoitteita Vanajanlinnaan.

Kisan ennakkotunnelmat

Kisafiilikseni koki kolauksen, kun loukkasin jalkani kisaa edeltävänä keskiviikkona käydyssä jalkapallon näytösottelussa. 11 vuotta taukoa edellisestä futismatsista oli liikaa vasemmalle reidelleni, joka otti nokkiinsa muutamasta tiukemmasta käännöksestä ja kiihdytyksestä. Mutta olihan se sen arvoista, kun tarjoutui ainutlaatuinen tilaisuus pelata samassa pelissä Atik Ismailin, Martti Kuuselan ja kumppaneiden kanssa.

CkdXW4vWsAAEnkI
Yhteiskuvassa pelin jälkeen Lempäälässä

Yritin rullailla ja hieroa reittä vielä kisaa edeltävänä iltana. Siitä oli jonkin verran apua. Muutamat spurtit kisa-aamuna Vanajanlinnan parkkipaikalla kertoivat kuitenkin, ettei juoksusta tulisi välttämättä yhtään mitään. Päätin kuitenkin lähteä matkaan, sillä ainakin uinnissa ja pyöräilyssä saisin hyvän treenin.

Uinti 750 m

IMG_0857
Kilpailijoita uintireitillä (kuva: Marjo-Riitta Le Maut)

Vesi oli ihan per****** kylmää! Kova tuuli oli vatkannut pari päivää Katumajärveä, mikä aiheutti sen, ettei tuttua hieman lämpimämpää pintavettä ollut tällä kertaa olemassa ollenkaan.

Tunnelma oli onneksi lämmin, kun ensimmäisen lähdön n. 130 kilpailijaa sulloutui rantaveteen ja mukavan iso joukko yleisöä kannusti ylempänä rannassa.

Sijoittauduin lähelle lähtölinjaa, ehkä kolmanteen riviin. Tasan klo 10:00 torvi törähti ja päästiin matkaan. Lähdin liian kovaa liikkeelle ja samaan aikaan kylmä vesi aiheutti ongelmia hengitykselle. Onneksi ruuhkaa oli vähän. Jos joku olisi vielä samaan aikaan painanut pääni veden alle, niin paniikki olisi ollut tosi lähellä. Suussa tuntui veren maku, joten hengityksen puolesta vedin äärirajoilla. Sitä ei ole uinnissa tapahtunut koskaan aiemmin. Piti himmata tahtia.

Pian sain hengityksen tasaantumaan ja löysin oikean rytmin. Kärkiporukka karkasi, mutta takasuoralta löytyi suunnilleen samaa vauhtia kulkevia uimareita. En tosin vieläkään onnistunut löytämään hyvää peesiä. Sen verran siksakkia siellä polskittiin.

Alun hankaluuksien jälkeen uinti sujui lopulta ihan hyvin, vaikka avovesiuinteja oli tänä keväänä takana vain yksi ainoa kerta. Kädet tuntuivat hyviltä, suunnistus sujui mukavasti ja kylmä vesikään ei loppumatkasta enää pahemmin haitannut.

Uintiin kulunut aika: 14:00 (ero sarjan kärkeen: +2:18)

Sijoitus omassa sarjassa uinnin jälkeen: 12. (43 kilpailijaa)

Kommentit: Ihan hyvä uinti ottaen huomioon tosi vähäiset avovesiuintimetrit tänä keväänä. Sijoitus yllättävän korkealla omassa sarjassani.

IMG_0886
Uintiosuus takana (kuva: Marjo-Riitta Le Maut)

Ensimmäinen vaihto + Pyöräily 20 km

Ensimmäiseen vaihtoon tuhlasin taas kovasti ylimääräistä aikaa, kun revin epätoivoisesti kohmeilla käsilläni sukkia märkiin ja hiekkaisiin jalkoihini. Hukkasin tähän typeryyteen loppukisaa ajatellen erittäin tärkeät 30 sekuntia. En ehtinyt mukaan muutaman hyvän pyöräilijän porukkaan, joiden kanssa tultiin suunnilleen samaan aikaan uinnista, mutta jotka ehtivät pöyräreitille puolisen minuuttia minua nopeammin.

Laitoin kaasun pohjaan heti kun pääsin varikolta radalle. Syke hakkasi korkeammalla kuin mihin olin koskaan aiemmin pyörällä päässyt. Laitoin peliin kaiken mitä reisistä irtosi. Hitaampia ajajia tuli selkä edellä vastaan useampiakin, mutta kovien ryhmää en saanut millään kiinni.

Jossain vaiheessa pääsin ehkä n. 15 sekunnin päähän. Mutta pian jalat olivat niin hapoilla, että oli pakko pyytää koko alkumatkan peesissäni tullutta kilpakumppania välillä vetämään. Hän kuitenkin kommentoi, ettei paukut taida riittää. Minun oli kuitenkin ihan pakko saada pikku huili, joten tiputtauduin peesiin. Vauhtimme hidastui sen verran, että kovien ryhmä pääsi lopullisesti karkuun.

Hetken huilin jälkeen menin taas kärkeen vetämään ja sillä tavalla mentiin lähes kolmannen kierroksen loppuun saakka. Välillä otin pienen huilin peesissä, mutta pääasiassa tein itse vetohommat. Se oli tosi rankkaa, mutta samalla mahtavaa! Sain ainakin pistää kaiken peliin!

IMG_0937_copy
Pyöräosuudella (kuva: Marjo-Riitta Le Maut)

Hieman ennen kolmannen kierroksen loppua takaa tuli muutaman vauhdikkaan pyöräilijän porukka. Siihen lyöttäydyin itsekin mukaan. Viimeinen kierros olikin sitten täysin erilaista menoa, kun saatiin aina tarvittaessa vaihdettua vetomiestä. Sain tärkeää lepoaikaa jaloilleni ennen juoksua. Silti viimeinen kierros oli minulle kisan nopein. Se kertoo paljon hyvän peesin tärkeydestä.

Pyöräilyssä keli oli kovan tuulen takia kovempi kuin viime vuonna. Jouduin myös tekemään huomattavasti enemmän vetotöitä. Silti aika oli lähes sekunnilleen sama kuin vuosi sitten. Harmittaa, etten saanut vetoapuja kuin vasta lopussa. Tästä voin syyttää vain omaa vaihtosähläystäni, jonka vuoksi missasin kovan pyöräporukan.

Pyöräilyyn kulunut aika: 34:39 (11. omassa sarjassani)

Yhteisaika pyöräilyn jälkeen: 52:55 (+5:25)

Sijoitus pyöräilyn jälkeen omassa sarjassani: 8.

Kommentit: Rankka, mutta hyvä pyöräily. Nousin mukavasti kymmenen joukkoon. Nopeammalla ensimmäisellä vaihdolla olisi ollut mahdollisuudet vieläkin korkeammalle.

Juoksu 5 km

Toinen vaihto oli nopea. Pidin sijoitukseni sarjan kahdeksantena.

Yritin aluksi lähteä juoksemaan tavoitevauhtiani, joka oli n. 4:15-4:20 min/km. Sykkeen, oman tuntemukseni ja oikean jalan puolesta se tuntuikin ihan sopivalta vauhdilta. Mutta jalkapallossa kipeytynyt vasen jalka oli eri mieltä. Oli pakko hidastaa vauhtia. Valmistauduin jopa keskeyttämään, jos kipu yltyisi lisää.

IMG_0977
Alussa yritin hetken pitää vauhtia (kuva: Marjo-Riitta Le Maut)

IMG_0981_copy
Mutta pian homma meni irvistämiseksi (kuva: Marjo-Riitta Le Maut)

Olisin toki voinut yrittää runtata läpi kivun, mutta se ei missään nimessä olisi ollut hyvä vaihtoehto tässä vaiheessa kesää.

Löysin itselleni sopivan juoksuvauhdin, joka ei aiheuttanut kivun kovenemista ja linkutin sitä vauhtia maaliin asti. Onneksi olin pystynyt varautumaan mahdolliseen huonoon juoksuun jo etukäteen. Toki siitä huolimatta ärsytti, kun porukkaa lappasi ohi oikealta ja vasemmalta.

Tutuilta katsojilta ja kilpakumppaneiltakin tuli kommentteja, että meno oli näyttänyt jotenkin kankealta. Vaimolta tuli suoraa palautetta: ”Sun juoksu näytti säälittävältä.” 🙂

Juoksuun kulunut aika: 23:47 (26. omassa sarjassani)

Yhteisaika maalissa: 1:18:09 (+10:57)

Sijoitus maalissa omassa sarjassani: 14.

Kommentit: Juoksulla ei ollut tällä kertaa muuta tarkoitusta kuin selvitä ilman pahempia vaurioita maaliin asti.

Yhteenveto

Kisa antoi hyvän kuvan siitä, että olen oikealla tiellä. Uusittu harjoitusohjelma puree hyvin. Nyt hoidan ensin jalan kuntoon ja sen jälkeen käännän treeniruuvia vähitellen kireämmälle.

Treeniohjelmaan otan mukaan enemmän lajinomaisia harjoitteita, kuten avovesiuintia ja pyöräily-juoksu-yhdistelmätreenejä. Seuraava kilpailu, Teisko Triathlon, löytyy kalenterista 9. päivä heinäkuuta.

IMG_1012
Kisan jälkeen omissa mietteissä (kuva: Marjo-Riitta Le Maut)

IMG_1014
Kyllä hymykin irtosi (kuva: Marjo-Riitta Le Maut)

Mukavaa kesän jatkoa kaikille lukijoille!

Olli Porola
Twitter: @oporola
Facebook: www.facebook.com/olliporola.fi

Olli Porola

Olli Porola

Coach, Entrepreneur at Optima Coaching
Olen liikunta- ja hyvinvointialan yrittäjä, triathlonvalmentaja, fysiikkavalmentaja ja Personal Trainer. Tutustu tarjontaamme www.optimacoaching.fi tai ota yhteyttä olli.porola@optimacoaching.fi
Olli Porola

Latest posts by Olli Porola (see all)

3 vastausta artikkeliin ”Kisaraportti: Finntriathlon Vanajanlinna 2016”

  1. Hattua nostan sitkeydellesi. Ihan pahaa teki äitinä katsoa pojan ilmettä juoksuosuudella. Mutta se sama sitkeys oli jo pikkupoikana tiistaikisoissa Somerolla 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.