Viime kesän viisi virhettä

Palataan näin blogin talvitauon päätteeksi vielä hetkeksi menneeseen ja käännetään kiikarit taakse päin kohti viime kesää. Nyt on oivallinen hetki käydä oppimismielessä läpi tekemiäni virheitä ja yrittää välttää samojen virheiden toistaminen.

***

Virhe 1: Liian tiivis kisakalenteri

Viime vuoden heinäkuussa minulla oli kolmen kisaviikonlopun putki. Se alkoi Vierumäen Finntriathlonista, jatkui Teisko Triathlonilla ja huipentui Joroisten Finntriathloniin. Sen jälkeen paukut oli syöty. Etenkin juoksu oli kaukana alkukesän tasosta ja takareidet olivat ihan loppu – tulehtuneet ja revähtäneet. Google-diagnoosi viittasi myös hamstring-syndrooman suuntaan. Ennen Tahkon Finntriathlonia pystyin lähinnä palauttelemaan neljä viikkoa, enkä saanut tehtyä enää kunnon treenejä. Kunto lasketteli alamäkeä ennen kauden tärkeintä kisaa!

Muista: Kisakalenterin parempi suunnittelu ja kunnollisesta palautumisesta huolehtiminen.

***

Virhe 2: Liian kovaa harjoittelua liian aikaisin

Vuosi sitten tähän aikaan harjoittelin jo tosi paljon ja kovaa. Näin jälkikäteen onkin helppo todeta, että se oli aivan liian varhain. Kuntohuippu osui alkukesään, eikä lähellekään elokuun täysmatkan kilpailua. Kestävyysurheilussa maksimisuoritustasoa ei ole mahdollistaa ylläpitää viikkotolkulla, joten kuntohuipun ajoittaminen pitää pystyä tähtäämään lähemmäksi tärkeitä kisoja.

Muista: Maltti mukana harjoitusmäärien/-tehojen lisäämisessä.

***

Virhe 3: Oheisharjoittelu ja lihashuolto vähenivät kisakauden alkaessa

Vuosi sitten talvella ja alkukeväästä kävin säännöllisesti kuntosalilla ja huolehdin muutenkin säännöllisesti lihashuollosta. Kisakauden alettua lajitreenit veivät lähes kaiken huomioni, eikä lihaksiston kunnosta tullut enää huolehdittua tarpeeksi hyvin. Tämä aiheutti ongelmia jo Joroisten kisassa, jossa alaselkä alkoi temppuilemaan. Myös loppukesän jalkavaivoja olisi varmasti voinut hillitä paremmalla lihashuollolla.

Muista: Lihaskunto- ja lukkopainiharjoittelu sekä lihashuolto säännöllisesti mukana ohjelmassa koko kisakauden ajan.

***

Virhe 4: En kiinnittänyt tarpeeksi huomiota ravitsemukseen

Ravitsemuksen suhteen homma alkoi viime vuonna karkaamaan käsistä mitä lähemmäksi kisakautta tultiin. Kesän aikana vanhoista hyvistä ravitsemustottumuksistani ei ollut paljoakaan jäljellä. En syönyt tarpeeksi oikeita ruokia ja söin liian paljon vääriä ruokia.

Minulle ei sovi yleisesti kestävyysurheilussa käytettävä vahvasti hiilihydraattipainotteinen ruokavalio. Viljan ja sokerin puputtaminen ei vain yksinkertaisesti sovi vatsalleni tai kropalleni ylipäänsä. Taistelin useamman viikon ajan viime kesänä vatsavaivojen kanssa ja uskon, että yksi iso syy siihen oli huonoksi muuttunut ruokavalio.

Nyt alkuvuoden aikana homma on klikannut tosi hyvin kohdilleen. Palasin vanhoihin hyviin tottumuksiini ja tein niihin vielä muutamia viilauksia. Nyt tuntuu tosi hyvältä! Energia riittää treenaamiseen ja vatsa on kunnossa.

Muista: Itselleni hyväksi todetun ruokavalion tarkempi noudattaminen.

***

Virhe 5: Kesäloma ennen kauden pääkilpailua

Helposti tulee ajatelleeksi, että pitkän kesäloman aikana olisi helpompi treenata kunnolla. Omalla kohdallani tilanne on kuitenkin päinvastainen. Minun on huomattavasti helpompi rytmittää säännöllinen harjoittelu osaksi arkirutiineja kuin loma-aikaa.

Lomalla meidän koko perhe tykkää matkustella ja nähdä paljon kaikenlaista – kotona emme paljoakaan oleskele. Tällaiseen kesälomaohjelmaan on hankala sovittaa triathlonharjoittelua. Tietenkin olisi eri asia, jos loman suunnittelisi triathlonin ehdoilla, mutta siihen ei tällä hetkellä ole ollut mahdollisuutta eikä haluakaan.

Toki tähän asiaan vaikuttaa myös se, missä vaiheessa työn puolesta voi pitää lomia. Viime vuotta parempi suunnittelu on joka tapauksessa mahdollista.

Muista: Kesäloman ajoittaminen paremmin kisaohjelmaan sopivaksi.

***

Olli Porola
Twitter: @oporola
Facebook: www.facebook.com/olliporola.fi

Olli Porola

Olli Porola

Coach, Entrepreneur at Optima Coaching
Olen liikunta- ja hyvinvointialan yrittäjä, triathlonvalmentaja, fysiikkavalmentaja ja Personal Trainer. Tutustu tarjontaamme www.optimacoaching.fi tai ota yhteyttä olli.porola@optimacoaching.fi
Olli Porola

Latest posts by Olli Porola (see all)

Yksi vastaus artikkeliin ”Viime kesän viisi virhettä”

  1. Jokainen tekee virheitä ja erehtyy, mutta tärkeintä
    on, että niistä otetaan opikseen. Tsemppiä tälle kaudelle!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.