Kokonaisvaltainen urheilullisuus

Edelliset kolme vuotta keskityin tiiviisti tavoitteeseeni triathlonin täysmatkan suorittamisesta. Treenasin kestävyyttä, kestävyyttä, kestävyyttä ja vielä kerran kestävyyttä. Porras kerrallaan nostin itseni uudelle tasolle: ensin puolimaraton, sitten täysi maraton, reilu vuosi sitten puolimatkan triathlon ja lopulta tämän vuoden elokuussa täyden matkan triathlon. Pitkäjänteistä työntekoa seurannut suuren tavoitteen saavuttaminen tuntui huumaavan hyvältä!

…MUTTA…

Vaikka kestävyyskuntoni olikin menneenä kesänä aivan eri tasolla kuin koskaan aiemmin, niin siitä huolimatta en ollut tyytyväinen omaan kokonaisvaltaiseen fyysiseen kuntooni. Tunsin epätasapainoa voimantuotossa ja liikkuvuudessa, sekä erilaisia kiputuntemuksia, kuten alaselän kipu kesän Joroisten kisassa ja Tahkon juoksuosuuden pilannut takareisivaiva.

Kolmessa vuodessa olin muokkautunut räjähtävästä ja voimakkaasta, mutta kestävyydeltäni umpisurkeasta kamppailu-urheilijasta aivan toiseen ääripäähän. Nyt peruskestävyysominaisuuteni olivat kunnossa, mutta voima- ja liikkuvuusominaisuuteni olivat laantuneet huomattavasti.

Se ei ollut sitä, mitä urheilemiselta pyrin hakemaan.

Jatkossa aion kehittää itsestäni nopeamman ja kestävämmän triathlonistin, mutta sen lisäksi haluan tuntea itseni kaikin puolin monipuolisemmaksi urheilijaksi. Haluan olla kestävä, vahva, liikkuva, notkea ja teknisesti taitava.

Triathlonvuosi 2016

Pian Tahkon jälkeen päätin, että en tule kilpailemaan triathlonin täysmatkalla ensi vuonna ollenkaan. Sen sijaan alan kehittämään lihaskestävyyttäni, vauhtikestävyyttäni, liikkuvuuttani ja tekniikkaani monipuolisemman triathlonharjoittelun kautta.

Varsinaiseen triathlonin lajitreeniin käyttämäni harjoitustuntimäärät tulevat varmasti laskemaan, mutta toisaalta pyrin siihen, että jokainen harjoitus tulisi olemaan järkevämmin suunniteltu ja tarkoituksenmukaisempi. Aion myös lisätä oheisharjoittelun ja lihashuollon määrää, mikä toivottavasti auttaa kestämään ensi kesän kisarasitukset paremmin kuin tänä vuonna.

Vuoden 2016 kisakalenterini päätapahtumana on Joroisten Finntriathlonin puolimatkan kisa. Sen lisäksi tulen osallistumaan muutamiin lähiseutujen lyhyempiin triathlonkisoihin, kuten Vanajanlinnan Finntriathloniin ja Teisko Triathloniin.

Täysmatkaa alan suunnittelemaan uudestaan vasta siinä vaiheessa, kun minulla on realistiset mahdollisuudet reilusti alle 11 tunnin aikaan, mikä tapahtuu toivottavasti jo vuonna 2017. Haluan kuitenkin ensin tuntea itseni nopeaksi, vahvaksi ja kestäväksi lyhyemmillä matkoilla.

Kamppailu-urheilu

Kolme vuotta sitten lopetin lupaavasti alkaneen kamppailu-urheiluharrastukseni lähinnä ajankäytöllisten haasteiden vuoksi. Tilalle keksin triathlonin, joka mahdollisti joustavammat harjoitteluajat.

Nyt pystyn myöntämään, että kaipasin kuitenkin koko ajan takaisin kamppailusaleille. En vain antanut itseni ajatella sitä tietoisesti, sillä tavoitteeni triathlonin täysmatkasta vaati viimeisen vuoden aikana kaiken huomioni.

Arkistojen kätköistä: kultaa lukkopainikisoissa syyskuussa 2010

Osittain vammojen pakottamana olen tänä syksynä viettänyt ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen oikein kunnollista ylimenokautta kestävyysurheilusta. Harjoittelu on ollut epäsäännöllistä ja määrällisesti normaalia vähäisempää. Se on antanut tilaa kuunnella omia tuntemuksiani. Olen ymmärtänyt, että kroppani ja päänuppini kaipaavat muitakin liikunnallisia ärsykkeitä kuin pelkkää kestävyysurheilua.

Jokin aika sitten teinkin paluun vanhan rakkaan harrastukseni, eli lukkopainin pariin Tampereen MMA Team 300:n salille. Ai että, kun on tuntunut hyvälle päästä pitkästä aikaa painimaan!

Alun perin ajattelin, että treenaisin lukkopainia kunnolla vain talvikauden ajan, mutta nyt olen luvannut itselleni, että tulen jatkossa pitämään sen triathlonin rinnalla mukana treeniohjelmassa ympäri vuoden.

Toki kahden näinkin erilaisen lajin yhdistäminen luo harjoitteluun omat haasteensa, eikä esimerkkejä kamppailu- ja kestävyysurheilun onnistuneesta yhdistämisestä löydy paljoakaan.

Otan tämän asian kuitenkin valtavana positiivisena haasteena!

Ensi vuoden tärkein urheilullinen tavoitteeni onkin pystyä harjoittelemaan sekä lukkopainia että triathlonia niin hyvin, että onnistun kehittymään kummassakin lajissa uudelle tasolle, sekä tuntemaan itseni kokonaisvaltaisemmaksi urheilijaksi.

Mukavaa syksyn jatkoa kaikille lukijoille!

Olli Porola

Olli Porola

Olli Porola

Coach, Entrepreneur at Optima Coaching
Olen tuore liikunta- ja hyvinvointialan startup-yrittäjä, valmentaja ja pian valmistuva lisensoitu Personal Trainer. Tutustu tarjontaamme: optimacoaching.fi ja optimatriathlon.fi
Olli Porola

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.