Kisaennakko: Ideapark-juoksu 2015

Avaan vuoden 2015 kisakauteni kotikunnassani Lempäälässä lauantaina 9.5. järjestettävän Ideapark-juoksun puolimaratonilla.

Aiemmin olen juossut puolimaratonin numerolappu rinnassani kahteen kertaan:
– Varala Maratonin puolikas Tampereella syksyllä 2012, aika: 1.56 (ensimmäinen kestävyysurheilukisani)
– Peten Puolikas Lapinjärvellä kesällä 2013, aika: 1.48

Nyt tavoitteenani on parantaa ennätystäni useammalla minuutilla.

Reitti

Ideapark-juoksun reitti kulkee yhtenä kierroksena lähtien liikkeelle Lempäälän Ideaparkin parkkipaikalta, tehden lenkin Lempäälän keskustan kautta ja palaten hieman toista reittiä takaisin lähtö-/maalialueelle.

ideapark-juoksun reittikartta

Google Mapsin mukaan reitillä on korkeuseroa n. 85 metriä, joten aivan nopeimmasta reitistä ei ole kyse. Reitin alkupuolisko on keskimäärin alamäkeä, mutta myös suurimmat nyppylät tulevat ylitettäviksi ensimmäisen kympin aikana. Loppupuolisko on sitten tasaisempaa maastoa, mutta toisaalta reitti nousee hieman koko ajan puolivälin jälkeen aina maaliin saakka.

profiili

Tavoitteet

Ideapark-juoksu on merkittynä kisakalenteriini C-kategorian kisaksi. Se tarkoittaa tärkeydeltään alinta luokkaa, joten en ole tehnyt lauantaita varten mitään isompaa harjoittelun keventämistä, vaan suoritan kisan osana lähes normaalia treeniviikkoa. Näin ollen suorituskykyni ei tule olemaan optimaalinen harjoitusrasituksen vuoksi.

Lisäksi miettimistä aiheuttaa se, että olen viime syksystä lähtien keskittynyt peruskestävyyden rakentamiseen tähtäimessä Ironman-mittaiset triathlonit tänä vuonna ja tulevaisuudessa. Eli juoksuvauhdit ovat olleet pääasiassa maksimissaan aerobisella kynnyksellä. Sen sijaan puolimaratonin vauhdilla, eli vauhtikestävyysalueella ja anaerobisen kynnyksen tuntumassa juostuja kilometrejä minulle ei ole kertynyt paljoakaan sitten viime kesän.

Näistä lähtökohdista huolimatta tavoitteenani on reilu parannus entiseen ennätykseeni. Aion lähteä matkaan 1.40:n alitukseen tähtäävää vauhtia, eli n. 4:40-4:45-kilometrivauhtia. Perusjuoksukuntoni on nyt sen verran paremmalla tasolla kuin aiemmin, että pidän mahdollisena jopa vauhdin kiristämistä juoksun loppupuoliskolla, mikä onkin tavoitteeni. Tosin toinen vaihtoehto on, että vauhtikestävyysharjoittelun puute pakottaa hiljentämään vauhtia juoksun loppupuolella.

Lauantaina sitten nähdään, että kumpi vaihtoehdoista toteutuu. Joka tapauksessa tulen nauttimaan juoksemisesta ja tapahtumasta täysin siemauksin. Urheileminen on kivaa puuhaa! 🙂

– Olli Porola, toukokuu 2015

Olli Porola

Olli Porola

Coach, Entrepreneur at Optima Coaching
Olen liikunta- ja hyvinvointialan yrittäjä, triathlonvalmentaja, fysiikkavalmentaja ja Personal Trainer. Tutustu tarjontaamme www.optimacoaching.fi tai ota yhteyttä olli.porola@optimacoaching.fi
Olli Porola

Latest posts by Olli Porola (see all)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.